Időpont kérése
Kérdések-tanácsok Időpont kérése

Az éjszakai fogcsikorgatás következményei

Ön csikorgatja vagy szorítja a fogait éjszaka? Ébredt már arra, hogy zsibbad a keze? Ilyen és még számos más problémát okozhat a hibás fogsorzáródás

A gnatológia szószerinti fordításban "rágástan"-t jelent, ám szorosan véve mégsem a rágással foglalkozik. A gnatológia, mint tudomány a fogak formáját tanulmányozza, illetve azt, hogy ezek a formák hogyan hatnak a működésre és az esztétikára.

Sokféle fogsorzáródás lehet. Az, ahogyan a fogaink felszíne összezáródik (tekintettel arra, hogy az állkapocscsont mindkét végén
fel van függesztve) meghatározza a kétoldali ízület pozícióját. A rossz ízületi pozíció következménye a rágóizomzat hibás működése, mely főként alváskor nyilvánul meg: fogcsikorgatásban vagy a fogszorításban. Ezek a betegségek azonban más területen jelentkező, igen különböző tünetekkel kezdődnek (pl.: alvászavar, fejfájás, szem alatti ödéma, alvás alatti karzsibbadás, vagy akár a fül zúgása).

Az ízületi fájdalmat csak később veszik észre magukon a páciensek, miután már figyelik a konkrét jeleket. Gyakran konstatálják: „Valóban doktor úr, éjszaka arra ébredek fel, hogy szorítok.” Tehát a mai tünetek csak később fognak problémát okozni, de a szakavatott szem már korábban is észreveheti őket, és segíthet megoldást találni rájuk.

A 21. században már lehetőség nyílik az ízületi fájdalom speciális készülékkel való mérésére, a helytelen összezáródás felismerésére és megfelelő kezelésére. A mérési módszer rövid ideig tart (fél-egyórás, melynek során a páciensnek kb. 10 percig kell együttműködnie kezelőorvosával), és semmilyen fájdalommal nem jár.

A gnatológiai kezelés során a cél az állkapocsízület működésének helyreállítása.
Beállítanak egy olyan új harapási pozíciót, mellyel segíthetnek a panaszokon. Ilyenkor a harapás helyreállításával az arcmagasság és szimmetria is rendezhető.
A két fogsor felszínének megfelelő kialakításával megoldhatóak a helytelen összezáródásból adódó problémák (felszínek lecsikorgatása, lepattintása, aspecifikus felszíneken létrejövő szuvasodás, fogágybetegség előrehaladásának csökkentése).

A rossz harapási viszonyok miatt létrejövő fogakat érő túlterhelésből fognyaki érzékenység alakulhat ki. A fogak az erős nyomás alatt mintegy meghajlanak, s ennek következtében a fognyaki régióban a zománc felrepedezik, kiporlik, így alakul ki a fognyaki érzékenység, később a szuvasodás a zománccal nem védett területeken.
Sajnos a mindennapi stressz is összefügghet a fogcsikorgatással. Amennyiben a nyugtató kezelések, relaxáció nem működik, keresse fel fogorvosát, és beszéljék meg a lehetséges kezeléseket.