Időpont kérése

Amalgám tömések cseréje

Az amalgám a higanynak más fémekkel alkotott hideg ötvözete. Az ötvözetben ezüst, ón, réz, cink illetve egyéb fém is lehet kisebb mennyiségben. Az amalgámtömések - a fém alkotórésznek köszönhetően - szürke színűek, ami esztétikai hátrányt jelent.

Az amalgám használata a fogászatban kétes érzelmeket vált ki mind a betegek, mind a fogorvosok körében. Számos tanulmány látott már napvilágot mellette és ellene is. A higanyról, amely az amalgám fő alkotóeleme, ismeretes, hogy igen mérgező. A tömésben ugyanakkor csak kis mennyiségben fordul elő, emellett megfelelő tömési technika esetén az amalgám higanytartalma nagymértékben csökkenthető.

Valós veszélyt jelent a higany azok számára, akik higanyallergiában szenvednek. Szerencsére ez a betegség nagyon ritka, és ha mégis kialakul, az sem súlyos folyamat. A betegség bőrpróbával igazolható, és fennállása esetén az amalgámtöméseket el kell távolítani.

Szájüregi elváltozások azokban az esetekben is jelentkeznek, mikor az amalgámot más fém segítségével történő fogpótlással egyidejűleg alkalmazzuk. Ilyenkor a két fém galvánelemként működik a nyálban. Például az amalgám oldódni kezd az egyidejűleg jelenlevő arany fogpótlás esetén. Ennek a folyamatnak kellemetlen tünetei vannak: fémes íz, bizsergés, nyálfolyás, ínygyulladás, nyálkahártyafekély. Ha ezen tünetek bármelyikét észleli, keresse bizalommal rendelőnket, ugyanis indokolt a tömésének / fogpótlásának cseréje.

Amalgám tömés cseréjét esztétikai okokból is el lehet végezni. A cserét orvosi szempontból elsősorban abban az esetben javasoljuk, ha a tömés körül szuvasodás indult meg a fog felszínén vagy belsejében. Az új tömés már fémmentes anyagból készül a foghoz illő színben. Az ArsMed Fogászaton nem használunk amalgámot tömések elkészítésére, csakis modern, esztétikus, fényre kötő tömőanyaggal dolgozunk.

Eddigi kutatások alapján még nem született olyan tanulmány, amely egyértelműen bebizonyítaná, hogy az amalgám káros a szervezetre.

Amennyiben amalgám tömése jól funkcionál, és esztétikailag Önt nem zavarja, akkor nem javasoljuk a cserét. Mihelyt elváltozást észlel vagy tömése alatt fáj a foga, keresse fel a dr. Hátsági Implant Fogászatot , hogy fogorvosunk kicserélhesse az alászuvasodott tömést. Ebben az esetben már esztétikus anyagból készül az új tömés, ami kis üregek esetében fényre kötő fehér tömést, míg nagy kiterjedésű üregek esetében kerámia vagy Gradia (megerősített kompozit) betétet jelent.